Hanna - Nittonhundranittio

det som är jag

Hannas överdrivet detaljerade årskrönika i bilder.

Publicerad 2010-01-04 04:23:24 i Allmänt,

Wow.. Nytt år alltså.. Det känns.. Inget speciellt.

Okej, det här började som en liten summering av året som precis tog slut, men det eskalerade i någon slags bildbomb.. Hoppas att den inte är tråkig bara, för det vore ju två timmars pysslande med bilder och dylikt kastat i sjön eller havet, vilket man föredrar.




Det började med kärlek. Underbar, okomplicerad kärlek. Sedan var det lite mer komplicerad kärlek ett tag och då var jag ledsen hela tiden, men sedan blev det sådan där mysig, varm kärlek igen och allt var bra.




Jag fyllde 19 år. Troligtvis den mest ovärda åldern hittils även om jag hade råcool frilla med röda och gröna slingor och skitkort hår på ena sidan. Nu är det typ lite mer än 50 dagar till min födelsedag. Pepp!



Den nionde februari brann min bästa vän Sandras hus ner till grunden. Hennes föräldrar tvingades bo några månader i husvagn med fyra stora hundar innan de temporärt flyttade in i garaget.



I mars var jag i Åre med mina kusiner. Det var energikrävande på många sätt, men det är sjukt härligt att åka skidor. Och det är helt otroligt fint i fjällen!

Någon gång under våren bytte jag vårdcentral. Privatvård är skiten gott folk. Det finns dock ingen bild som kan representera detta så det får vara blankt.



Under mars/april samlade jag material till en film om min farmor. Den blev dock inte färdigredigerad förän i Augusti och finns fortfarande inte i DVD-format. Men jag jobbar på det. Ibland.




I april vad jag i Stockholm i två veckor. Jag gjorde praktik på Folkoperan. Där fick jag stå i källaren och göra rent lampor. Men det var ganska kul ibland.



I maj var jag på mitt första kosläpp. Det kändes lite olustigt att stå i folkgrupp och skratta åt djur. Kor är väldigt fina tycker jag. Särskilt den här tjejen som räcker ut tungan. Hon är jätteglad för att det äntligen är vår!



Det var också i maj jag drabbades av partiell ansiktsmuskelförlamning. Jag vet inte om det är någon vetenskaplig term för denna åkomma, men visst låter det fräckt? Så här såg jag alltså ut när jag försökte visa ALLA tänderna.



Maj var tydligen en händelserik månad. Det var nämligen också då jag såg sista avsnittet av RIKTIGA Scrubs. Har sett de där nya nu (scrubs med school) och det är inte alls samma sak. Hur som helst grät jag floder när jag såg det sista avsnittet. Fint.



I början av juni var det studentdags för de flesta i min årskull. Alexander får äran att representera alla klasskamrater jag haft som fick ta på sig mössan det här året. Snart är det min tur!

Dagen efter allt studentfirande gick min farfar bort. Han blev 93 år gammal. Det var det jobbigaste jag varit med om någonsin.

Veckan efter det var det Dreamhack. Jag var producent och det var skönt att komma hemifrån lite och slippa tänka på all sorg en stund. Men sista natten blev jag grovt förolämpad av en av festivalens administratörer och fick gråtande åka taxi från Elmia mitt i natten.



Ytterligare några dagar senare var jag på mitt livs första begravningsceremoni. Jag lyckades hålla ett tal och jag och mina syskon var så här fina.



Under sommaren målade vi om huset. Inte hela då för vädret hindrade oss från att göra färdigt, men rött blev det.



Den här bilden får representera Kanalyran 09. Det var nog en av de roligaste kvällarna på hela året. Jag har för övrigt inte den blekaste av aningar om vad jag gör på bilden, men den gör mig glad.



Under prideveckan fick vi permission från husmålandet och drog till Stockholm där vi volontärade som storbildsfotografer i PridePark.




Jag odlade rätt fint i mitt växthus också. Och lite utanför såklart.. Jag har inte ett äppleträd inne i växthuset direkt.



En dag plockade jag 8 kilo blåbär. Det var grejer det. Morfar gick dock helt vilse i blåbärsskogen, men jag hittade honom till slut.



Här är en bild från skolan, eftersom det kommer bli ett stort glapp mellan sommar och vinter annars eftersom jag inte har så många bilder från den perioden.



Förutom den här då. Det var den här dagen jag var sötast. På hela året. Jag lovar. Det var någonstans här kärleken tog slut igen. Eller tog en paus, jag vet inte exakt..



I oktober vad jag, mamma och pappa i Malmö och gratulerade storebror som fyllde 25. Jag skulle i samband med detta göra ett livräddningsförsök på min telefon, som förvisso levde och mådde bra, men som hade en spricka i glaset. Slutresultatet var hårresande. På det dåliga sättet. The iPhone is no more.



Men snart efter det åkte jag till Stockholm för att praktisera två veckor till. Och vilka träffade jag där om inte Erik Grönwall och....



Gösta Ekman!! Japp, det är på riktigt!

Jag gjorde en massa mer saker under min praktik i Stockholm, men eftersom jag mestadels videobloggade om det så finns det knappt några stillbilder. Det samma gäller praktiken i Karlshamn som jag gjorde direkt efter.



När jag kom hem från praktiken fick jag följa med mamma på symöte hos mormor (morfar fick/ville inte vara med, men han fick ta del av maten) och hon hade gjort julbord! Detta var helgen innan lucia, så det var årets första. Underbart gott!

Och apropå symöte så har jag stickat väldigt mycket under hela december, men inte tagit ett enda kort på mina alster. Jag ska försöka ordna till något så snart som möjligt!



Så, andra dagen tillbaka i skolan efter fyra veckors praktik var det dags för välgörenhetsdag. Min grupp från religionen gjorde det som projekt och alla pengarna gick till Unicef. Det var jätteroligt och lyckat. Kristoffer Hedberg var där och spelade några låtar.



Ja, det här var dagen då jag körde fast med bilen och min tyska granne skällde på mig. Jag har senare fått höra att det var för att han inte visste att det var jag... Han trodde det var någon nyinflyttad i studentlägenheterna mittemot.. Men nyfärgat hår hade jag minsann. Värt!



Jojo, ungefär 10 månader efter att huset brann ner stod det nya huset klart hemma hos Sandra och hennes föräldrar. Det var inflyttningsfest och jag och Alex var där och röjde. Eller ja.. Alex hade sovit ute under natten. Det var -16 grader kallt.



Okej, jag kom precis på att jag inte lagt in bilderna från julafton i datorn.. Den här är från någon av mellandagarna innan vi åkte till mormor och morfar och åt mer julmat, men det vet väl den frekvente(a? någon?) besökaren här, eftersom det var typ nyss.

Dagen före nyårsafton åkte jag till Jönköping för att fira nyår. Själva festnatten slutade i spya och frossa. Underbart. Jag var inte ens speciellt berusad. Åt bara en jäkla massa chips med bacondipp. Sjukt värt förresten.
Och två dagar senare åkte jag hem med ett brustet hjärta. Woho.

Ja, det där var min nyårskrönika. Jag lär ha glömt en massa viktiga händelser, men man kan inte få allt här i världen.


Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2010-01-04 08:33:20

Oj vad svårt att komma ihåg allt som har hänt under ett år. När man läser din sammanställning så inser man att det hänt en hel del även för en själv, men det mesta har man säkert glömt ändå.

Det är kanske lättare att komma ihåg och sammanställa om man har datumstämplade bilder att gå efter. iPhoto hjälper dig nog en hel del, kan jag tänka. ;)



Gott nytt år!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela