Hanna - Nittonhundranittio

det som är jag

Årets kallaste rum?

Publicerad 2010-01-10 23:53:44 i Allmänt,

Inte mitt iaf, såg på nyheterna förut om en massa hus i Stockholm som frös sönder. Bra jobbat Fortum, tydligen.

Jag ska precis gå och lägga mig, men jag tänkte först berätta om vad jag möttes av när jag kom till Uddevalla.

Det är kallt i huset. Visserligen inte så att man går runt och fryser. Så länge man har ordentligt med kläder på sig vill säga. Dubbla koftor är det alltså som gäller här, eftersom både jag och min hyresvärd är lite kallblodiga av oss (tror jag iaf, LK du får rätta mig om jag har fel). Dessutom ligger ju mitt rum i källaren, vilket innebär att det är ungefär dubbelt  så kallt här som i resten av huset. Jag har därför preparerat sängen ordentligt;

Först placerade jag en yllefilt på bäddmadrassen. På den bredde jag ut mitt extratäcke och ovanpå detta lakanet. Sedan har jag lagt min elektiska värmedyna mellan mig själv och lakanet. Sedan kommer nästa täcke och sist men inte minst en fleecefilt.

Mig själv har jag preparerat med två par pjamasbyxor, raggsockor och nattlinne. FÖR varmt vill jag ju inte ha det. En sak är dock säker och det är att min näsa snart trillar av. Den är som en liten isbit.

Strax efter att mamma och pappa lämnat av mig upptäckte jag att min tvättpåse inte hade kommit ur bilen. Där i låg bland annat mina kuddar. Jag är väldigt kinkig när det kommer till kuddar. För det första klarar jag inte av att ha huvudet på påsar med fågelfjädrar i. För det andra måste det vara precis lagom mjukt så att jag inte får ont i huvudet och nacken. Det måste vara minst tre kuddar i sängen, så att jag kan justera så att jag alltid kan rulla hur jag vill utan att höjden på huvudet ändras. Det är en hel vetenskap.

Eftersom det dessutom är den tiden i månaden blev resultatet av bristen på kuddar, kombinerat med kylan att jag flippade och blev jättegrinig. Problemet är nu temporärt löst tack vare min gigantiska rosa fluffkudde som jag brukar ha i soffan och den enda kudden i huset som inte har fjädrar i sig. Det ska nog gå bra.

I morgon börjar skolan igen. Nu hoppas jag bara på att det finns pengar kvar på busskortet så att jag kommer dit också.

God natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela