Hanna - Nittonhundranittio

det som är jag

Brunsås och enormt mycket snö

Publicerad 2010-02-20 19:23:51 i Allmänt,

I går fredag åkte jag hem till mamma och pappa efter skolan. Mamma är i uppsala denna veckan, så det var bara pappa och lillebror hemma. När jag hade varit hemma ungefär en kvart skulle de åka till en granne och skotta av snö från ett tak.
Grannen var väldigt bekymrad eftersom han också på gården har (eller hade) den här lokalen:
http://ttela.se/start/mellerud/1.736982-tak-rasade-in-pa-kuseruds-gard

Snön yrde och skymningen hägrade. Det var på sina ställen 80 cm nysnö och för varje halvmeter man skottade rent var man tvungen att skotta om samma snö, eftersom den bara hamnade lite längre ner på taket. Något mer hopplöst arbete har jag aldrig utfört. Jag hade dessutom bara ett par tunna strumpor på mig i skorna, som inte var varken snötäta eller gjorda för att får bra fotfäste.

Vid halv nio på kvällen gav vi upp och gav oss av hemåt, men innan vi kunde njuta av värme och OS-hockey på tv skulle vi åka in till Brålanda och hämta några plåtar. På vägen dit fick vi dra upp några holländare som kört fast. De skulle till Dalskog. Finns inte en chans att de kom hela vägen dit, och jag hoppas att de tog in på hotell i Mellerud som jag föreslog.

När vi till slut kom hem satte jag mig i soffan och kollade på Sverige - Vitryssland. Åt några kalla köttbullar och gick sedan och la mig.

I morse vaknade halv nio jag av att pappa kom in i mitt rum och frågade om jag tänkte åka till Brålanda. Jag svarade sömndrucket att jag inte tänkte riskera livet genom att lämna sängen.
"Arena Vänersborg har rasat", sa pappa sedan. Sedan kunde inte Hanna somna om.

Jag vet inte riktigt om jag är den enda som inte kan se det roliga i att taket rasade in. Det har redan kostat sjukt mycket mer än det var planerat och det lär ju inte bli billigare nu. Dessutom var taket skottat.

När jag ändå var vaken så förbannat tidigt började jag kolla på Landet Brunsås på SVT Play. Sjukt bra programserie som jag rekomenderar. Dessutom såg jag senaste avsnittet av Succéduon. Älskar Anders och Måns!

Under dagen har det snöat helt enormt mycket här, vägen har varit avstängd (man har kört kolonntrafik) och det råder klass 2-varning. Minst 40 cm snö har det kommit.
Nu har jag städat lite i köket och gjort pannkakor.

I fredags kom ingen post hit, så pappa har inte fått sina vanliga korsord. Det märks tydligast i mammas IcaKuriren där ungefär halva korsordet är löst trots att hon inte varit hemma. De är i vanliga fall väldigt noga med vem som löser vad.

Ber om ursäkt för det långa inlägget. Har inte ens fått med allt jag ville, men någon måtta får det allt vara.

Kommentarer

Postat av: Hannes

Publicerad 2010-02-21 12:31:24

Roligt vet jag inte om det är, det är ju skattepengar. Men fasiken att det är komiskt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hanna

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela